Ga naar de inhoudGa naar het zoekenGa naar het menu
  • Home
  • Nieuws
  • Wateroverlast in parkeergarage Triton: een overzicht

Wateroverlast in parkeergarage Triton: een overzicht

zondag 6 augustus 2023 om 21:49
Laatste update: dinsdag 12 september 2023 om 15:05

Op zondag 6 augustus regende het lang en hard. Dat zorgde voor wateroverlast in de hele regio; van de Midden-Beemster tot Volendam. In Purmerend liep de parkeergarage onder wooncomplex Triton onder water.

Hevige regenval

Het KNMI stelde code geel in voor de hele dag in de hele provincie. De waarschuwing gold voor hevige regenval.

Wateroverlast parkeergarage

Vlak voor 12 uur werden de hulpdiensten opgeroepen voor de wateroverlast in de parkeergarage. In deze regio viel 60-70 mm regen. Het regenwater stroomde via tuinen en bermen de sloten in. En via de sloten ook in de vijver naast de parkeergarage. In het hele gebied steeg het waterniveau. Het water in de vijver kwam zo hoog dat het via luchtroosters de garage in stroomde. De 39 auto's in de garage stonden 's middags in 95 cm water.

Veilige oplossing

De veiligheidsregio schaalde de crisisorganisatie op. Alle betrokken partijen kwamen ter plekke bij elkaar om een veilige oplossing te zoeken voor de wateroverlast; de hulpdiensten samen met woningcorporatie Intermaris, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Liander. Nog dezelfde middag werden bewoners en familieleden opgevangen door Intermaris en Stichting Salvage. Het hoogheemraadschap verdubbelde de capaciteit van poldergemaal Overwhere om het waterniveau in het hele gebied te laten zakken. Daardoor zal uiteindelijk ook de wateroverlast in de parkeergarage gestopt worden.

Vragen?

  • Voor vragen over de parkeergarage van wooncomplex Triton kun je terecht bij woningcorporatie Intermaris, via 088 252 01 00. Lees ook hun nieuwsbericht over de wateroverlast.
  • Voor vragen over waterbeheer kun je terecht bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, via 072 582 82 82.

 

Samenwerkingsverband tussen gemeenten, brandweer, politie en GHOR.