Ga naar de inhoudGa naar het zoekenGa naar het menu

Vraag en antwoord NL-Alert

Bij iedere inzet van een NL-Alert zijn er naderhand vragen van inwoners: "Waarom kreeg ik een NL-Alert? De brand was ver van mij vandaan." of juist "Ik kreeg een NL-Alert maar mijn partner die naast me op de bank zat niet, hoe kan dat? 

Graag lichten we hieronder toe hoe NL-Alert in de praktijk werkt en waarom de berichten soms niet goed worden ontvangen.

Waarom ontvang ik een NL-Alert?

De overheid zendt een tekstbericht uit naar mobiele telefoons in de directe omgeving van een noodsituatie. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.

Wat moet ik doen om NL-Alert te ontvangen?

NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

Je hoeft je niet te abonneren. De meeste telefoons zijn standaard ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Controleer of dit ook voor jouw toestel geldt. Ga naar de instelhulp om te kijken hoe je dit kunt doen. Er wordt 2 keer per jaar een controle bericht uitgestuurd. Kijk op https://www.crisis.nl/nl-alert/ wanneer het eerstvolgende controlebericht wordt gestuurd. Hou in de gaten of je het controlebericht daadwerkelijk ontvangt.

Wat moet ik doen als ik NL-Alert ontvang?

In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Volg het advies op en deel het bericht ook met anderen in je omgeving. Kijk als je een NL-Alert ontvangt ook altijd in de informatiebron waar het bericht naar verwijst.

Ik was in het getroffen gebied maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?

Misschien is je telefoon nog niet ingesteld op NL-Alert. Ga naar de instelhulp om te kijken hoe je dit kunt doen. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je een NL-Alert bericht niet hebt ontvangen of later hebt ontvangen dan een ander. Bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had of omdat je in gesprek was. Ook kan het zijn dat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ik krijg een NL-Alert, mijn partner naast me op de bank niet. Hoe kan dat?

Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals verschil in provider (verschillende zendmasten) of verschil in telefoon (wel/niet geschikt om NL-Alerts te ontvangen. Zie ook antwoord op de vraag hierboven.

 

Ik heb een NL-Alert ontvangen buiten het gebied van de noodsituatie. Hoe kan dat?

Een NL-Alert wordt uitgezonden via zendmasten van de mobiele providers. Deze zendmasten zenden soms ook deels uit naar een gebied waar het NL-Alert niet voor bedoeld is. Kijk daarom als je een NL-Alert ontvangt altijd naar de informatiebron waar het bericht naar verwijst. Daarin lees je specifiekere informatie over het gevaar en het gebied waar dit voor geldt.

Waarom ontvang ik meerdere keren hetzelfde NL-Alert bericht?

NL-Alert wordt gedurende een periode via meerdere kanalen uitgezonden. Als je telefoon tijdens het uitzenden van een NL-Alert contact maakt met verschillende zendmasten kan het zijn dat je het bericht meerdere malen ontvangt.

Ik heb een NL-Alert ontvangen. Waar vind ik meer informatie?

In het NL-Alert bericht staat een bron waar je meer informatie kunt vinden. Houd deze website en de lokale (social) media zoals NH nieuw in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

 

Krijg ik ook een NL-Alert als het gevaar is geweken?

Wanneer het gevaar geweken is, wordt een afsluitende NL-Alert gestuurd om alle waarschuwingen en adviezen in te trekken. Het kan ook zijn dat je via aanvullende bronnen van de overheid, de hulpdiensten ter plaatse, de (sociale) media of via calamiteitenzender NH Nieuws hoort dat de situatie veilig is.

Samenwerkingsverband tussen gemeenten, brandweer, politie en GHOR.